Evolusi Teori Sejarah Pengurusan Kepada
Teori Pengurusan Kontemporari.
Evolusi teori pengurusan mengalami dua tahap. Tahap pertama adalah evolusi teori sejarah
pengurusan. Tahap kedua adalah evolusi teori pengurusan kontemporari.
Evolusi Sejarah Pengurusan
Evolusi sejarah pengurusan bermula pada
tahun 1890 yang memperkenalkan teori pengurusan klasik yang berkait rapat
dengan Fredrick Winslow Taylor yang mempelopori pengurusan saintifik. Teori pengurusan klasik telah mewujudkan bidang pemikiran yang baru seperti konsep
penggunaan carta oleh Henry L. Gantt, pengurusan birokratik oleh Max
Weber, dan teori pengurusan pentadbiran oleh Henry Fayol, Chester I. Barnard, dan Mary Parker Follet.
Selepas teori pengurusan klasik, wujud
teori pengurusan birokrasi. Teori pengurusan birokrasi diperkenalkan oleh Max
Weber pada tahun 1930. Walau bagaimanapun, teori tersebut masih diguna pakai
sehingga kini.
Selepas itu, wujud teori hubungan manusia yang diperkenalkan pada tahun 1930 dan teori tersebut diguna pakai sehingga kini. Teori hubungan manusia mempunyai dua jenis iaitu teori hubungan
manusia klasik dan teori hubungan manusia moden. Teori hubungan manusia klasik
dipelopori oleh Mary Parker Follet, Elton Mayo, Chester
I. Barnard, Elton Mayo, dan Oliver Sheldon.
Teori hubungan manusia moden ialah Abraham Maslow, Douglas McGregor, Frederick I. Herzberg, Chryis Argyis, Edgar H.
Schein, Victor H. Vroom, Maslow, McGregor dan Herzberg.
Evolusi
Pengurusan Kontemporari
Dalam teori pengurusan kontemporari,
terdapat tiga teori yang wujud daripada teori sejarah pengurusan. Teori
tersebut adalah teori sistem, teori kontigensi dan teori pengurusan kualiti
menyeluruh (TQM). Tiga teori tersebut dihasilkan daripada teori hubungan
manusia dan tiga teori tersebut merupakan teori yang paling berpengaruh dalam
organisasi.
Teori pertama ialah teori sistem. Teori sistem
diperkenalkan pada tahun 1952 oleh David Easton. Teori sistem melibatkan
perilaku bahagian pengurusan, penyelarasan pentadbiran, pengurusan dengan
program organisasi dan pengurus dengan pekerja.
Teori kedua ialah teori kontigensi yang diperkenalkan pada
tahun 1960 oleh Fred Fieler. Teori kontigensi menerangkan tentang pengurusan
antara pemimpin dengan pekerja. Teori kontigensi juga melibatkan penerajuan dalam institusi
dan organisasi yang menerapkan sikap kepimpinan sebagai ketua. Dalam pada masa
yang sama, teori ini juga melibatkan pemimpin dengan ahli-ahli dalam sesuatu organisasi.
Teori ketiga ialah teori TQM. Teori TQM
telah diperkenalkan pada tahun 1974 oleh W. Edward Deming. Teori TQM masih diguna pakai
dalam institusi dan organisasi. Teori TQM meliputi elemen-elemen seperti pengurusan
strategi dan kualiti, sistem kualiti menyeluruh, kualiti pengurusan, teknologi
kejuruteraan dan kualiti, teknologi statistik dan aplikasi kualiti menyeluruh dalam
organisasi.
Kesimpulannya, evolusi teori hubungan
manusia dalam teori sejarah pengurusan telah mewujudkan teori pengurusan
kontemporari seperti teori sistem, teori kontigensi dan teori TQM yang masih
diguna pakai sehingga kini oleh institusi.
Rujukan
Daft, R.L. (2010).
Management. 9th
Edition. Thompson South-Western, Amerika
Syarikat.
Syaharizatul Noorizwan Muktar. (2007). Sentuhan
kemanusiaan dalam budaya kualiti ke arah motivasi untuk bekerja di UTM. Universiti
Teknologi Malaysia, Malaysia.
http://managementhelp.org/management/theories.htm