Monday 14 March 2016

Pengurusan Institusi

Evolusi Teori Sejarah Pengurusan Kepada Teori Pengurusan Kontemporari.

Evolusi teori pengurusan mengalami dua tahap. Tahap pertama adalah evolusi teori sejarah pengurusan. Tahap kedua adalah evolusi teori pengurusan kontemporari.

Evolusi Sejarah Pengurusan

Evolusi sejarah pengurusan bermula pada tahun 1890 yang memperkenalkan teori pengurusan klasik yang berkait rapat dengan Fredrick Winslow Taylor yang mempelopori pengurusan saintifik. Teori pengurusan klasik telah mewujudkan bidang pemikiran yang baru seperti konsep penggunaan carta oleh Henry L. Gantt, pengurusan birokratik oleh Max Weber, dan teori pengurusan pentadbiran oleh Henry Fayol, Chester I. Barnard, dan Mary Parker Follet.

Selepas teori pengurusan klasik, wujud teori pengurusan birokrasi. Teori pengurusan birokrasi diperkenalkan oleh Max Weber pada tahun 1930. Walau bagaimanapun, teori tersebut masih diguna pakai sehingga kini.

Selepas itu, wujud teori hubungan manusia yang diperkenalkan pada tahun 1930 dan teori tersebut diguna pakai sehingga kini. Teori hubungan manusia mempunyai dua jenis iaitu teori hubungan manusia klasik dan teori hubungan manusia moden. Teori hubungan manusia klasik dipelopori oleh Mary Parker Follet, Elton Mayo, Chester I. Barnard, Elton Mayo, dan Oliver Sheldon. Teori hubungan manusia moden ialah Abraham Maslow, Douglas McGregor, Frederick I. Herzberg, Chryis Argyis, Edgar H. Schein, Victor H. Vroom, Maslow, McGregor dan Herzberg.

Evolusi Pengurusan Kontemporari

Dalam teori pengurusan kontemporari, terdapat tiga teori yang wujud daripada teori sejarah pengurusan. Teori tersebut adalah teori sistem, teori kontigensi dan teori pengurusan kualiti menyeluruh (TQM). Tiga teori tersebut dihasilkan daripada teori hubungan manusia dan tiga teori tersebut merupakan teori yang paling berpengaruh dalam organisasi.

Teori pertama ialah teori sistem. Teori sistem diperkenalkan pada tahun 1952 oleh David Easton. Teori sistem melibatkan perilaku bahagian pengurusan, penyelarasan pentadbiran, pengurusan dengan program organisasi dan pengurus dengan pekerja.

Teori kedua ialah teori kontigensi yang diperkenalkan pada tahun 1960 oleh Fred Fieler. Teori kontigensi menerangkan tentang pengurusan antara pemimpin dengan pekerja. Teori kontigensi  juga melibatkan penerajuan dalam institusi dan organisasi yang menerapkan sikap kepimpinan sebagai ketua. Dalam pada masa yang sama, teori ini juga melibatkan pemimpin dengan ahli-ahli dalam sesuatu organisasi.

Teori ketiga ialah teori TQM. Teori TQM telah diperkenalkan pada tahun 1974 oleh W. Edward Deming. Teori TQM masih diguna pakai dalam institusi dan organisasi. Teori TQM meliputi elemen-elemen seperti pengurusan strategi dan kualiti, sistem kualiti menyeluruh, kualiti pengurusan, teknologi kejuruteraan dan kualiti, teknologi statistik dan aplikasi kualiti menyeluruh dalam organisasi.

Kesimpulannya, evolusi teori hubungan manusia dalam teori sejarah pengurusan telah mewujudkan teori pengurusan kontemporari seperti teori sistem, teori kontigensi dan teori TQM yang masih diguna pakai sehingga kini oleh institusi.

Rujukan

Daft, R.L. (2010). Management. 9th Edition. Thompson South-Western, Amerika Syarikat.

Syaharizatul Noorizwan Muktar. (2007). Sentuhan kemanusiaan dalam budaya kualiti ke arah motivasi untuk bekerja di UTM. Universiti Teknologi Malaysia, Malaysia.

http://managementhelp.org/management/theories.htm